Bergen/Egmonden/Schoorl

Lezingen

Algemene informatie betreffende de lezingen:

De lezingen beginnen om 19:30 uur, de tweede donderdag v.d. maand

Locatie: Zaal de Rekere
De Rekere 86, 1862 CS in Bergen
Prijs niet leden: € 2,50
Leden gratis.
Koffie en thee: € 1,00.

Data van de lezingen:

11 januari 2024 Lezing over Salvia's de schoonheid en verscheidenheid door Peter Konijn van de Tuinstek

8 februari 2024 Lezing "Een natuurwandeling door Frankrijk" door Leo Brand

14 maart 2024 Korte jaarvergadering en Lezing "Tweede natuur, beplanting in de hoofdrol" door Arjan Boekel

11 april 2024 Lezing "Fietsen op Sumatra" door Henny van der Wilt

Een terugblik op de lezingen die reeds gehouden zijn vindt u onder Terugblik

Lezing donderdag 11 april 2024: Fietsen op Sumatra door Henny van der Wilt

Sumatra “eiland van goud”, is het grootste eiland van Indonesië en is zo groot als Zweden. Wij fietsen door noord- en west Sumatra, drie weken lang door prachtige natuur. Vanuit Berastagi gaan we langs vulkaangebieden en komen we langs de Sipisopiso watervallen. We fietsen richting het Tobameer en komen aan in Prapat. We steken met een veerboot het meer over en verblijven op Samosireiland. We fietsen hier een paar dagen met constant zicht op het blauwe meer. De oude Batakhuizen en paleizen, gebouwd door de Toba-Batak stammen, die hier woonden. We genieten van de mensen die werken op de rijstvelden, papaja’s oogsten, suikerriet stoken, pinda’s branden en koffie drogen. Vanuit het Tobameer gaan we richting westkust en maken een stevige klim om uit de krater van het meer te raken. Vanuit Taratung fietsen we door prachtige landschappen naar de havenstad Sibolga. Daar blijven we een paar dagen op een klein eilandje met mangroven, bijzondere rotskusten en witte strandjes. De ondergaande zon is hier adembenemend.

We gaan een wandeling maken door een soort oerwoud, waar de Rafflesia bloeit! De grootste solitaire bloem ter wereld met een diameter van 1 meter en kan wel 10 kilo wegen. We vinden de reusachtige bloem en ruiken deze al van verre ---- een lucht van rottend vlees!

Tot slot bezoeken we de paleizen van de Minangkabau-koningen en vervolgen onze weg naar het meer van Maninjau. Hier eten we heerlijke vis uit het meer met een kopje” Luwak” koffie toe!

Henny van der Wilt

Lezing donderdag 14 maart 2024 "Tweede natuur, beplanting in de hoofdrol" door Arjan Boekel

In deze lezing neemt tuin- en landschapsarchitect architect Arjan Boekel u mee in de dynamische wereld van de natuurrijke tuin. Diverse projecten passeren de revue, van privétuinen tot bedrijfstuinen en openbare ruimte. In zijn ontwerpen spelen planten altijd de hoofdrol. Ongeacht of de buitenruimte strakker en moderner is vormgegeven, of juist losjes en organisch, planten maken de plek. Hierbij zet Arjan planten in voor de ruimtelijke effecten (bijvoorbeeld hoog of laag, met volume of juist open), maar ook op seizoen-beleving, op effecten voor biodiversiteit en alle andere functies die planten kunnen vervullen. Ga mee op deze reis en laat je inspireren!.

Lezing 8 februari 2024: Wandeling door Frankrijk door Leo Brand

Leo Brand neemt ons op een wandeling door de Hautes Alpes met zijn prachtige flora en fauna. We reizen door de lavendelblauwe en zonnebloem gele Drome, met zijn vele soorten orchideeën maar ook veel andere bijzondere wilde planten. Tijdens de lezing komen nog veel meer mooie plekken aan bod!! Graag tot ziens op donderdag 8 februari 2024.

Lezing 11 januari 2024: Salvia's door Peter Konijn

Bij Kwekerij De Tuinstek hebben ze een passie: Salvia’s. Naast een groot assortiment vaste planten, kuipplanten, kruiden en groenteplanten van vrucht-gewassen kom je overal op de kwekerij Salvia’s tegen.

Hoe is dit zo gekomen? Waar komt deze bevlogenheid vandaan? Hoe is Kwekerij De Tuinstek ontstaan? Hoe houd je deze Salvia’s in leven en hoe vermeerder je deze planten?

Peter Konijn vertelt ons er alles over en neemt ons graag mee langs een route van de laatste 20 jaar planten kweken.

Peter Konijn, Kwekerij

De Tuinstek, Walingsweg 14 Wieringerwaard

Nieuwe lezing op 9 november 2023: Bijen door imker Piet Kuys

Lezing 9 november 2023: Vergeten rozen is komen te vervallen